Jak se mění chování opic po pochopení významu peněz

Keith Chen, zakladatel klasické ekonomie, považoval ekonomii v podobě měnové výměny za odlišnost, kterou se lidé liší oproti dalším zvířecím druhům. Podle jeho slov nikdy nikdo neviděl, aby pes spravedlivě a úmyslně směnil jednu kost za jinou s dalším psem.

Pochopení peněz

Chen nedokázal vypozorovat, že by v přírodě docházelo ke speciálním gestikulacím, které by říkaly – je to moje, ale za něco to směním. V laboratoři Yale – New Haven Hospital, učil sedm kapucínů používat peníze. Trvalo to více jak sedm měsíců, než opice pochopily, že hodnota bankovky je v každý den stejná a má nějakou hodnotu, za kterou si může něco koupit.

Chen později představil opicím slevy a pocit bohatství. Pokud se třeba cena želé snížila, opice spíše koupily želé než dražší hrozny, čímž se potvrdilo racionální pravidlo maximalizace užitku a cenové teorie. Jednoduše, když cena něčeho klesá, máme potřebu nakoupit jistého výrobku více.

Později ekonom představil opicím hazardní hry. V první hře kapucín dostal jeden hrozen a v závislosti na hodu mincí mu buď hrozen zůstal, nebo dostal další. Ve druhé hře kapucín vsázel už sám, už mohl o hrozny přijít v závislosti na hodu mincí. Opice daly přednost hazardu s potenciálním přínosem než s potenciálními ztráty.


Naskytla se otázka, zdali toto chování nebylo zapříčené malým mozkem kapucínů. Ovšem z pozorování lidí vychází najevo, že i my máme averzi vůči ztrátám, za což dostal psycholog Daniel Kahneman Nobelovu cenu. Ostatně, když opice dostaly plátek okurky místo typických nakrájených kostiček, zkoušeli u výzkumníka, jestli si za plátek nemůže něco směnit, jelikož to připomínalo tvar platidla. U opic navíc nebylo vypozorováno záměrné šetření peněz, ale i přes to občas nějaké peníze odcizily. Opice žily v jedné místnosti, ale při krádeži opice přehodila mince přes stěnu do menší zkušební komory a rychle za nimi utíkala – je tu podobnost s bankovní loupeží a s lidským chováním, ze kterého lze vypozorovat, že opice chápou smysl a hodnotu peněz. Jestliže výzkumníci za mince častěji směňovali jídlo, zvýšila se kriminalita u opic. Vypozorovali také, že za získání peněz opice nabízely dalším opicím sex. Okamžitě po získání peněz opice šla směnit platidlo za hrozny.

Rozdávačnost versus sobeckost

Tato opice má ale malý mozek, který je do značné míry zaměřený na jídlo a sex. Nicméně tyto touhy s psychologem Laurie Santos využili ve svém experimentu, kdy je naučili nakupovat ovoce. O kapucínech bychom měli uvažovat jako o bezedných žaludcích. Opice si bude chodit pro marshmallow celý den, v případě přeplnění žaludku vše vyzvrací a opět si přijde pro jídlo.

V dalším experimentu se angažovali dvě opice – tamaríni. Sledovali jejich altruismus tak, že každá opice byla ve své kleci naproti druhé. Klece byly vybavené pákou po jejich stisknutí dostala druhá opice marshmallow, takže zatáhnutí za páku byl do jisté míry akt altruismu nebo nějaká forma strategické spolupráce. Mezi tamaríny byla veliká kooperace, ale stále obě opice vykazovaly zdravou míru vlastního zájmu. Typický kosman vytáhl páku až ve 40 procentech případů.

Experiment pokračoval – jednu opici naučili ve všech případech zmáčknout páku, druhou opici naučili opak. Vytvořil se model, kdy opice neustále mačkající páku je považována za altruistickou loutku, zatímco druhá opice dostala nálepku sobecký blbec a obě opice se později setkaly s ostatními. Loutka neustále tahala páku a ze začátku ostatní opice odpovídaly zhruba v 50 % naturáliemi. Jakmile opice přišly na to, že protějšek je altruisticky orientovaný, snížila se četnost použití páky na 30 %. Naopak sobecká opice dopadla ještě daleko hůř. Experimentátoři vzpomínají, že když opice zahlédly sobeckého jedince, který bude následující experiment pouze sedět, mohly se zbláznit. Kálely a výkaly házely po stěnách, seděly se složenýma rukama v koutu klece s jistou špatnou náladou.

Z výzkumu vyšlo najevo, že peníze nejsou přirozené, opice je však po několika měsících dokáží používat a využívat to ve svůj prospěch. Ovšem s penězi přišla i kriminalita a prostituce.

Hater Written by:

Be First to Comment

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *