Lidská empatie je výrazná jenom u lidí stejné barvy pleti

Když vidíte někoho jiného trpět bolestí, je veliká šance, že nějaké náznaky bolesti ucítíte i vy. Může za to empatie, která je však omezená. Máme geneticky podmíněné, že se vcítíme do podobných lidí. Vědci totiž zjistili, že bílý Evropan se nemůže moc dobře vžít do bolesti člověka snědší kůže, což dokazuje biologické předsudky, podle výzkumníka Salvatore Maria Aglioti – kognitivní a sociální neurolog univerzity Sapienza v Římě v Itálii.

Vědci požádali dobrovolníky v Itálii místní a lidi afrického původu, aby sledovali krátké filmy, které ukazují jehly pronikající do ruky jiného člověka, nebo aby se dotýkali stejného místa. Činnost mozku a nervového systému odhalil nedobrovolné reakce na stejných místech, jak tomu bylo ve filmu. Ovšem jen u stejné rasy, pokud byl subjekt ve filmu z Afriky, nervová soustava nevyvolala stejnou reakci.

Pokud oba respondenti měli fialově zbarvené ruce, reagovali empaticky, což naznačuje, že za normálních okolností reagujeme na nám podobného člověka a na jinou rasu reagujeme až naučeně, nikoli vrozeně. Podle vědce Alessio Avenanti je právě naučenost to, co se dá snadno potlačit rasovou zaujatostí – ve výsledku těžce potlačujeme empatii ke stejným lidem, ale lehce manipulujeme reakce k jiným rasám. U kulturně podmíněného chování vykazuje myšlení silně subjektivní chování – to znamená, že zatímco k lidem svého druhu se chováme více racionálně a podle nějakého evolučního schéma, u lidí jiné rasy zapojujeme část mozku spojenou s předsudky nebo s vlastními myšlenkami, které mají daleko větší náchylnost se zvrhnout v letargii nebo nebo naopak k násilí.

Podle evoluční psychologie jednoduše cítíme menší sympatie k lidem, kteří jsou odlišní. V případě války nebo soutěžení, jako je fotbal, přirozeně cítíme méně empatie u lidí, které považujeme za soupeře, řekl sociální neurolog Joan Chiao, což v rámci jiné pleti z evolučního hlediska sedí. Podle něj se tato funkce vyvinula také proto, že bez cítění bolesti druhých je těžší motivovat altruistické chování. Také vychází z myšlenky, že bez cítění bolesti druhých by lidé prohlubovali předsudky a postupem času by se snižovala schopnost empatie do takové míry, že bychom cítili jenom nenávist.

 

Edit: Přidán zdroj.
Dílo – The Sensorimotor Side of Empathy for Pain ALESSIO AVENANTI AND SALVATORE MARIA AGLIOTI.

Hater Napsal:

Okomentujte článek jako první

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *